Potřebujete nové letní pneumatiky? Ano je dobré si vybrat ty nejlepší, avšak to není vše. Je potřeba nechat si udělat i geometrii, která zajistí optimální fungování nových pneumatik, zabrání nežádoucímu jednostrannému sjíždění a sníží spotřebu paliva!
Výměna pneumatik za letní je určitě potřeba. Zároveň je však nutné si nechat udělat kontrolu geometrie. Právě kontrola geometrie kol je velmi důležitá a mnohdy podceňovaná. Nerovnosti na vozovce nejsou na našich silnicích výjimkou a časté nárazy od výmolů či děr na silnicích a v neposlední řadě občasné najetí do obrubníků jsou pouze některé typy rizik, se kterými se naše kola pravidelně setkávají. Kvůli tomu jsou naše kola, nápravy i pneumatiky prakticky nejvíce namáhanými díly na vozidle. Kvůli tomu dochází k poškozování závěsů, čepů, tlumičů, ale ani pneumatiky tomu neujdou. Minimálně při výměně pneumatik za letní či zimní je potřeba si nechat udělat kontrolu geometrie kol.
Nemáte-li dobrou geometrii kol na vozidle, pak jízda může být i značně nebezpečná. Nejen že dochází k ekonomickým ztrátám, protože si zbytečně sjíždíte pneumatiky, ale poškození mohou zaznamenat i vaše nápravy či zvýšená spotřeba paliva. Nechte si proto správně nastavit geometrii kol a to podle hodnot výrobce a vyhněte se tak nežádoucímu poškození vozidla během provozu. Výrobce přesně ví, jak je potřeba geometrii kol nastavit, aby byl optimální provoz vozidla. Snížíte tak nejen nežádoucí vyšší spotřebu vozidla, ale i sjíždění pneumatik, což vám přinese pouze ekonomická pozitiva.
A jak vlastně zjistíte, že geometrie kol není správná? Na rovném bezpečném úseku stačí na malou chvíli pustit volat a sledovat chování vozidla na vozovce. Pokud se automobil začne samovolně stáčet na některou stranu, pak je potřeba toto začít řešit. V tomto případě, pokud se automobil začne samovolně stáčet, tak to značí, že něco není v pořádku a je potřeba kontaktovat svého automechanika. Je pak totiž zřejmé, že geometrie kol je poškozená a je potřeba ji nechat seřídit. Kontrola geometrie kol je doporučována například v těchto případech: jakákoliv menší či větší havárie, najetí do hlubokého výmolu, nárazu kolem na překážku, při zjištění nerovnoměrného či zvětšeného opotřebení pneumatik, po opravě nápravy nebo řízení a v neposlední řadě při pravidelné montáži nových pneumatik. Ani pokud vás nepotká nic výše uvedeného, pak se doporučuje nechat si udělat kontrolu geometrie pneumatik alespoň jednou za rok.
Mezi základní kategorie, v jakých se kontroluje geometrie kol, patří především odklon kola a sbíhavost kol. Odklon kola j vlastně úhel, který ve směru jízdy svírá osa kola od svislé roviny. Pokud je pak tento odklon příliš velký, pak dochází k nerovnoměrnému opotřebení běhounu pneumatiky. Může tak docházet k opotřebení běhounu na vnitřní čí vnější hraně. Dalším důležitým ukazatelem je sbíhavost kol, kdy se jedná o rozdíl vzdáleností, který je měřen n a předním a zadním okraji ráfku ve výši poloměru kol nad vozovkou. Pokud máte správně nastavenou sbíhavost, pak to neovlivňuje jízdní vlastnosti, ani ovladatelnost vozidla. Je-li velká sbíhavost, pak vozidlo může být v zatáčkách neotáčivé a běhoun pneumatiky je pak více opotřeben z vnější strany. Pokud nastane tzv. rozbíhavost, tak se běhoun více opotřebovává z vnitřní strany pneumatiky.